Dzisiejszym materiałem rozpoczynamy mini serię (Działo się) wspomnień największych i najciekawszych zlotów VIP-ów na lotnisku w Krakowie (i nie tylko!) jakie miały miejsce w ostatnim 15-leciu. Wydarzenia takie zawsze przyciągały pod płot duże ilości entuzjastów lotnictwa. Była to świetna okazja, aby w jeden lub dwa dni zobaczyć wiele rzadkich, najczęściej wojskowych samolotów. Przy okazji takich wspomnień warto prześledzić dalsze losy bywających u nas gości. Część bowiem już nie lata, stoi w muzeum lub została sprzedana czy oddana. Tworzy to unikatową, wartą poznania historię konkretnych egzemplarzy.

Na początek cofniemy się w czasie prawie dokładnie 15 lat, do późnego lata 2006 roku. Ten rok w ogóle obfitował w wiele świetnych samolotów na naszym lotnisku, lecz prawdziwy ich wysyp miał miejsce w niedzielę 10 września. W dniach 8-9 września odbywała się w Warszawie wyjazdowa konferencja Komitetu Wojskowego NATO (NATO MC TOUR). Było to pierwsze tak prestiżowe spotkanie ważnych osobistości z tej organizacji w Polsce. Na zaproszenie Szefa Sztabu WP przybyli do nas dowódcy wojsk państw członkowskich sojuszu. Oficjalne obrady odbywały się w stolicy, natomiast w niedzielę na zaproszenie ówczesnego szefa MON Radosława Sikorskiego, goście zostali zaproszeni do Krakowa. Wydarzenie to miało charakter nieformalny, a uczestnicy w kameralnej atmosferze zwiedzili najważniejsze zabytki, w tym Kopalnię Soli w Wieliczce. Wizycie towarzyszyła piękna pogoda, a miłośnikom lotnictwa duża ilość ciekawych maszyn, które przyleciały puste z Warszawy lub swoich baz macierzystych, aby zabrać szanownych gości do domu. Tutaj warto dodać, że na tę okazję MON wyczarterował od Lotu Boeinga 737, którym cała „wycieczka” przybyła z Warszawy do Krakowa. Ogółem tego dnia można było zobaczyć aż 11 zagranicznych maszyn rządowych, które odebrały delegatów. Ponadto obecne były również dwa rządowe Jaki-40 podstawione dla Ministra Obrony Narodowej i Szefa Sztabu oraz trzy miejscowe CASY, które przywiozły ze stolicy zaopatrzenie, orkiestrę reprezentacyjną oraz Żandarmerię Wojskową. Wydarzenie dopełnił również wspomniany już wcześniej Boeing 737 LOTu.

Tab. 1 – Lista przylotów samolotów specjalnych w dniu 10.09.2006.

Na kolejną edycję MC TOUR przyszło Polsce czekać do września 2018 roku, kiedy to konferencja ponownie zagościła w Warszawie, tym razem jako wydarzenie towarzyszące obchodom 100-lecia odzyskania niepodległości. Jednak tym razem gościom nie zaproponowano zwiedzania naszego pięknego miasta…

Zapraszamy do podróży w czasie i oglądnięcia zdjęć z tego wydarzenia. Pod każdą fotografią znajduje się informacja o dalszych losach maszyny uczestniczącej w zlocie.

CASA C-295M, 012, Siły Powietrzne (09:10, PLF052, WAW-KRK)

Dalsze losy: Samolot dalej aktywny w służbie 8BLTr Kraków – Balice. Obecnie wygląda zupełnie inaczej. Po remoncie głównym maszyna zyskała bowiem nowe, łaciate malowanie

Gulfstream IV, V-11, Royal Netherlands Air Force (09:15, NAF11, WAW-KRK)

Dalsze losy: Flagowy płatowiec VIP jest już u schyłku swojej kariery. Na chwilę obecną samolot jest jeszcze w służbie wojska Holenderskiego. Zmieni się to już wkrótce, gdyż do końca tego roku (2021) ma zostać zastąpiony przez większą i nowocześniejszą maszynę Gulfstream G650. 34 letni samolot zostanie wówczas prawdopodobnie, z uwagi na wiek, przekazany do muzeum.

CASA C-295M, 018, Siły Powietrzne (09:20, PLF058, WAW-KRK)

Dalsze losy: Samolot dalej aktywny w służbie 8BLTr Kraków – Balice. Obecnie wygląda zupełnie inaczej. Po remoncie głównym maszyna zyskała bowiem nowe, łaciate malowanie.

Boeing 737-400, SP-LLC, PLL LOT (09:25, LO7229, WAW-KRK)

Dalsze losy: Wycofany z Lotu we wrześniu 2013 roku i sprzedany do USA. W 2014 przebudowany został na wersje Cargo. Obecnie użytkuje go amerykański oddział DHL pod rejestracją N306GT. Od 2009 do końca swojej służby w Polsce nosił specjalne, złote malowanie z okazji 80-lecia powstania Lotu.

Gulfstream IV, TC-GAP, Turkish Government (10:30, TRK001, WAW-KRK)

Dalsze losy: Samolot w roku 2016 w pierwszej linii floty rządu Turcji zastąpiony został przez nowszego Gulfstreama G450, który jednocześnie przejął jego znaki. Obecnie maszyna zarejestrowana jako TC-GVB jest dalej użytkowana jako zapasowa.

CASA C-295M, 011, Siły Powietrzne (11:20, PLF051, WAW-KRK)

Dalsze losy: Samolot dalej aktywny w służbie 13ELTr Kraków – Balice. Obecnie wygląda zupełnie inaczej. Po remoncie głównym maszyna zyskała bowiem nowe, łaciate malowanie.

Let L-410UVP-E9, 2421, Slovak Air Force (12:55, SQF2421, LZMC-KRK)

Dalsze losy: Ten Turbolet już nie lata. Został definitywnie wycofany z użytkowania w 2014 roku. Obecnie znajduje się w bazie lotniczej Kuchyna – Malacky, gdzie oczekuje na swój dalszy los…

Jak-40, 047, Siły Powietrzne (13:00. PLF047, WAW-KRK)

Dalsze losy: Wycofany z użytkowania we wrześniu 2011 roku. Następnie do 2016 roku przechowywany na lotnisku w Mińsku Mazowieckim. Po nieudanej próbie jego sprzedaży przez AMW, ostatecznie na początku 2017 roku trafia do Muzeum Obrony Przeciwlotniczej w Koszalinie, gdzie można go obecnie oglądać na ekspozycji.

Jak-40, 045, Siły Powietrzne (13:10, PLF045, WAW-KRK)

Dalsze losy: Wycofany z użytkowania we wrześniu 2011 roku. W styczniu następnego roku przekazany zostaje do zbiorów Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie, gdzie można go podziwiać obecnie.

Dassault Falcon 900, T.18-1, Spain Air Force (14:40, AME4540, TOJ-KRK)

Dalsze losy: Ten 32 letni samolot jest dalej aktywnie użytkowany przez lotnictwo Hiszpanii!

Boeing C-40, 02-0042, USAF (14:45, SAM630, WAW-KRK)

Dalsze losy: Samolot aktywny w służbie USAF.

Dassault Falcon 50, F-RAFK, French Air Force (14:55, CTM0011, VIY-KRK)

Dalsze losy: W roku 2013 przekazany z eskadry rządowej do Marine (Marynarka Wojenna), gdzie służy do dzisiaj jako maszyna dyspozycyjna z numerem bocznym „27”.

Jak-40, 1257, Czech Air Force (15:15, CEF05, LKKB-KRK)

Dalsze losy: Ostatecznie wycofany z użytkowania we wrześniu 2020 roku. Jaczek pozostał na lotnisku Kbely, z przeznaczeniem na eksponat w muzeum lotnictwa.

Hawker (BAe) HS-125 CC.3, ZD703, RAF (15:25, RRR135, NHT-KRK)

Dalsze losy: Samolot wycofany z eksploatacji w 2014 roku. W marcu następnego roku sprzedany na aukcji firmie z Dusfold, przetransportowany do Biggin Hill gdzie został rozebrany na części. Pusty kadłub sprzedano następnie organizatorowi festiwalu Glastonbury. Obecnie ten ciekawie pomalowany wrak znajduje się w Shepton Mallet.

Dassault Falcon 900EX, MM62171, Italian Air Force (15:50, I2171, LIRE-KRK)

Dalsze losy: W czerwcu 2017 sprzedany został prywatnemu operatorowi Compagnia Aerea Italiana i zarejestrowany jako I-OUNI. Samolot aktywnie użytkowany, bazuje na lotnisku Ciampino.

Dassault Falcon 20E-5 (Mystere 20), CM-01, Belgian Air Force (16:15, BAF621, EBMB-KRK)

Dalsze losy: Z użytkowania wycofany został w lutym 2015 z powodu cięć budżetowych. Ten klasyczny Falcon był bardzo drogi w utrzymaniu, a wymagał już remontu generalnego. W chwili obecnej znajduje się w hangarze bazy lotniczej Melsbroek w Brukseli gdzie czeka na decyzje dotyczące przyszłości.

Canadair CL601 Challenger, 12+06, German Air Force (16:25, GAF613, CGN-KRK)

Dalsze losy: Wycofany w 2011 roku i sprzedany operatorowi Top Aces Inc. z Kanady. Zarejestrowany jako C-FDAU. Ostatnio widziany aktywny w Toronto w 2016 roku.